Website momenteel te druk.

Op dit moment is de WML website niet goed bereikbaar.
Probeer het over een aantal minuten a.u.b. nogmaals.
Kijk op twitter voor de actuele informatie.
Er zijn 3 storingen. Op 50 plekken zijn er werkzaamheden.
mijnWML is uw persoonlijke online omgeving. Hier bekijkt en beheert u uw gegevens, waterverbruik, termijnbedrag, facturen of geeft u een verhuizing door.

Kookadvies

WML stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het drinkwater. Toch kan het door een storing of door werkzaamheden gebeuren dat uw kraanwater niet voldoet aan alle eisen. U mag het water uit de kraan niet direct gebruiken. Eerst moet u het water drie minuten doorkoken voordat u het gebruikt. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is.

Als u water kookt, gaan bacteriën dood. Het water moet u drie minuten koken wanneer u het kraanwater:
• drinkt;
• tanden poetst;
• gebruikt voor eten, zoals het wassen van fruit en groenten of het bereiden van ijs;
• gebruikt voor het aanmaken van baby(fles)voeding;
• gebruikt voor drinkwater van vee en huisdieren.

Koken hoeft niet als u het gebruikt voor:
• douchen en baden;
• normaal huishoudelijk gebruik, zoals (af-)wassen, schoonmaken en het doorspoelen van het toilet.

Kan ik het water uit een kokend-water-kraan gewoon drinken?
Water afkomstig uit een kokend-water-kraan kan direct gebruikt worden. Dit omdat het water hierin tot de juiste temperatuur wordt verhit en urenlang op die temperatuur wordt gehouden. Hier zijn bacteriën niet tegen bestand. Wel is het belangrijk na elke keer kokend water tappen minstens drie minuten te wachten, zodat de boiler weer op temperatuur is.  

Als u een koffiezetapparaat hebt dat direct op de waterleiding is aangesloten, zoals bij veel bedrijven het geval is, dan geldt het advies om dit apparaat niet te gebruiken. Heeft u een koffiezetapparaat met waterreservoir, gebruik dan flessenwater of afgekoeld doorgekookt water. Zo sluit u elk gezondheidsrisico uit.

Kijk hier een video van collega-drinkwaterbedrijf Waternet over het koken van water.

Hoe weet u of een kookadvies ook voor u geldt?
Na werkzaamheden, een lekkage of bij problemen in het leidingnet kunt u dit kookadvies ontvangen. Wij nemen geen risico als het om uw gezondheid gaat. Als de watermonsters niet goed zijn, ontvangt u een kookadvies. U krijgt dan bericht via een rode servicekaart in uw brievenbus. In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer het een erg groot gebied betreft, sturen we geen kaarten. In dat geval informeren we via de media, onze website, social media kanalen en mogelijk via sms of e-mail. Op de website www.waterstoring.nl/wml kunt u ook nakijken of een kookadvies voor u geldt.

Einde kookadvies
De vraag om uw kraanwater te koken is tijdelijk en duurt enkele dagen. Wanneer u een groene kaart ontvangt, is koken niet meer nodig. Er staat ook een melding op onze site www.waterstoring.nl/wml wanneer u het water uit de kraan weer veilig kunt drinken.

Regel uw zaken zelf via mijnWML

U kunt de meeste zaken rondom uw drinkwateraansluiting zelf online regelen. In mijnWML bekijkt en beheert u bijvoorbeeld uw gegevens, kunt u een verhuizing doorgeven en kunt u de financiële waterzaken regelen.